منتظران حضرت مهدی علیه السلام

 خطبه : 1

 مِنْ خُطْبَهِ لَهُ عَلَیهِالسَّلامُ یذْکُرُ فِیهَا اءبْتِداءَ خَلْقِ اءلسَّماءِ وَ الاَرْضِ وَ خَلْقِ آدَمَ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در این خطبه ، سخن از آغاز آفرینش آسمان و زمین و آفرینش آدم (ع )است :


 خطبه : 2

 وَ مِنْ خُطْبَهٍ لَهُ عَلَیهِ السَّلامُ بَعْدَ انْصِرافِهِ مِن صِفِّینَ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) پس از بازگشتش از صفین :


 خطبه : 3

 وَ مِنْ خُطْبَهٍ لَهُ عَلَیهِ السَّلامُ الْمَعْرُوفَهُ بِالشِّقشْقِیهِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) معروف به خطبه شقشقیه :


 خطبه : 4

 و من خطبة له ع و هی من اءفصح کلامه علیه السلام و فیها یعظ الناس و یهدیهم من ضلالتهم ویقال إ نه خطبها بعد قتل طلحة و الزبیر

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که فصیح ترین کلام حضرت است و در آن مردم را موعظه مى کند


 خطبه : 5

 و من خطبة له ع لَما قُبِضَ رَسوُلُ اللّهُ ص وَ خاطَبَهُ الْعَباسُ وَ اءَبُوسُفْیانَ بْنُ حَرْبٍ فِی اءَنْیبایعا لَهُ بِالْخِلافَةِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که رسول خدا (ص ) رحلت کرده بود و، عباس و ابو سفیان بنحرب از او خواستند که به خلافت با او بیعت کنند:


 کلام : 6

 و من کلام له ع لَمَا اءُشِیرَ عَلَیهِ بِاءَن لا یتْبَعَ طَلْحَةَ وَ الزُّبِیرَ وَ لا یرْصِدَ لَهُما القِتالَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) آنگاه که به او گفتند، از تعقیب طلحه و زبیر باز ایستد و بسیج نبردبا ایشان نکند:


 خطبه : 7

 و من خطبة له ع یذم فیها اءتباع الشیطان

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن پیروان شیطان را نکوهش مى کند


 کلام : 8

 و من کلام له ع یعْنِی بِهِ الزُّبَیرِ فِی حالٍ اقْتَضَتْ ذلِکَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) مقصودش زبیر است ، در حالى که ، مقتضى چنین سخنى بود:


 کلام : 9

 و من کلام له ع فی صفته و صفة خصومه و یقال إ نها فی اءصحابالجمل

 سخنى از آن حضرت (ع ) در مورد صفت خود و دشمنش ، و گویند درباره اصحابجمل است :


 خطبه : 10

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 11

 و من کلام له ع لابْنِهِ مُحَمَدِ بْنِ الحَنَفیةِ لَمَا اءَعْطاهُ الرَایةَ یوْمَ الْجَمَلِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) به پسرش ، محمد بن حنفیه ، هنگامى که در جنگجمل رایت را به دست او داد:


 خطبه : 12

 و من کلام له ع لَمَا اءَظْفَرَهُ اللّهُ بِاءَصْحابِ الجَمَلِ وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ اءَصْحَابِهِ: وَدِدْتُ اءَنَّاءَخِی فُلاَنا کَانَ شَاهِدَنَا لِیرَى مَا نَصَرَکَ اللَّهُ بِهِ عَلَى اءَعْدَائِکَ. فَقَالَ لَهُ ع :

 چون خداوند در جنگ جمل پیروزش گردانید، یکى از یاران گفتش اى کاش برادرم ، فلان ، مىبود و مى دید که چسان خداوند تو را بر دشمنانت پیروز ساخته است . على (ع ) از او پرسید:آیا برادرت هوادار ما بود گفت : آرى . على (ع ) گفت :


 خطبه : 13

 و من کلام له ع فِی ذَمَّ الْبَصْرَةِ وَ اءَهْلُها:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در نکوهش بصره و مردمش :


 کلام : 14

 و من کلام له ع فِی مِثْلِ ذلِکَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در همین معنى :


 کلام : 15

 و من کلام له ع فیما رَدَّه عَلَى الْمَسْلِمینَ مِنْ قَطائعِ عُثْمانَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره زمینهایى که عثمان در زمان خلافت خود به این و آن داده بود وامام (ع ) آنها را به مسلمانان بازگردانید:


 خطبه : 16

 و من خطبة له ع لَمَا بُویعِ بِالْمَدینَةِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) هنگامى که در مدینه با او بیعت کردند:


 کلام : 17

 و من کلام له ع فِی صِفَةِ مَن یتَصَدَى لِلْحُکْمِ بَینَ الا مة وَ لَیسَ لِذلکَ بِاءَهْلٍ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در وصف کسانى که داورى میان مردم را به عهده مى گیرند و شایان آننیستند:


 کلام : 18

 و من کلام له ع فی ذَمٍّ اختِلافِ العُلَماءِ فِی الفُتْیا:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در نکوهش اختلاف علما در فتوا:


 کلام : 19

 من کلام له ع قالَهُ لِلا شْعَثِ بْنِ قَیسٍ وَ هُوَ عَلى مِنْبَرِ الْکُوفَةِ یخْطُبُ، فَمَضى فِی بَعْضِ کَلامِهِ شَی ء اعْتَرَضَهُ الا شْعَثُ فَقالَ: یا اءَمیرَالمؤ منینَ، هذِهِ عَلَیکَ لا لَکَ، فَخَفَضَ عَلَیهِالسّلامُ إ لَیهِ بَصَرَهُ ثُمّز قالَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) این سخن خطاب به اشعث بن قیس است . امام در کوفه بر منبر سخن مىگفت . در سخن او عبارتى بود که اشعث بر آن اعتراض کرد و گفت یا امیرالمؤ منین اینکه گفتىبه زیان توست نه به سود تو. امام تیز در او نگریست و گفت :


 خطبه : 20

 و من خطبة له ع و فیه ینفر من الغفلة و ینبه إ لى الفرار للّه

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن از غفلت نهى کرده و به رجوع به خدا دعوت مى کند


 خطبه : 21

 و من خطبة له ع و هی کلمة جامعة للعظة و الحکمة

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که سخنى جامع در موعظه و حکمت است


 خطبه : 22

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 23

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 24

 و من خطبة له ع و هی کلمة جامعة له ، فیها تسویغقتال المخالف ، و الدعوة إ لى طاعة اللّه ، و الترقی فیها لضمان الفوز

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که کلام جامعى در سوغ دادن به جنگ با مخالف است


 خطبه : 25

 عَلَیهِ عامِلاهُ عَلَى الْیمَنِ وَ هُما عُبَیدُاللّهِ بْنُ عَباسٍ وَ سَعیدُ بْنُ نَمْرانُ لَمَا غَلَبَ عَلَیها بُسْرُ بْنُ اءَبِی اءَرْطاةَ، فَقام ع عَلَى الْمِنْبَرِ ضَجِرا بِتَثاقُلِ اءَصْحابِهِ عَنِ الْجِهادِ وَ مُخالَفَتِهِمْ لَهُ فِی الرَّاءی ، فَقالَ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع )، پیاپى به امیرالمؤ منین خبر مى رسید، که اصحاب معاویه بربلاد مستولى شده اند. عبید الله بن عباس و سعید بن نمران که کارگزاران او در یمن بودند،نیز بیامدند. بسر بن ابى ارطاة بر آنان چیره شده بود. على (ع ) در حالى که از درنگاصحاب خود در امر جهاد، و مخالفت ورزیدنشان با راءى و نظر خودملول شده بود، بر منبر شد و چنین فرمود:


 خطبه : 26

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 27

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 28

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 29

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 30

 و من کلام له ع فِی مَعْنى قَتْلِ عثُمْانَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره کشته شدن عثمان :


 کلام :31

 و من کلام له ع لَما اءَنْفَذَ عَبْدَ اللّهِ بْنَ عَبَاسٍ إ لَى الزُّبَیرِ قَبْلَ وُقُوعِ الْحَرْبِ یوْمَ الْجَمَلْلِیسْتَفِیئهُ إ لى طاعَتِهِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که عبد الله بن عباس را، پیش از شروع جنگجمل ، نزد زبیر فرستاد تا او را به اطاعت خویش ‍ بازگرداند:


 خطبه : 32

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 33

 و من خطبة له ع عِند خُروجه لِقتال اءهل البصرة ،قال عبدالله بْنِ العباس : دَخَلَتْ عَلى اءمیر المؤ منین ع بِذى قار وَ هُوَ یخصف نَعله ، فَقالَ لى :و فیها حکمة مبعث الرسل ، ثم یذکر فضله و یذم الخارجین

 سخنى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 34

 و من خطبة له ع فِی اِسْتنفارُ الناس إ لى اءهلِ الشامْ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) آنگاه که لشکر به جنگ با شامیان بسیج مى کرد:


 خطبه : 35

 و من خطبة له ع بَعْدُ التَحْکیم :

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) بعد از حکمیت :


 خطبه : 36

 و من خطبة له ع فِی تِخْویف اءَهل النَهروان :

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در بیم دادن نهروانیان :((19))


 کلام : 37

 و من کلام له ع یجْری مُجْرى الخطبة :

 سخنى از آن حضرت (ع ) که تواند خطبه اى باشد:


 خطبه : 38

 و من خطبه له ع و فیها علة تسمیة الشبهة شبهة ثم بیانحال الناس فیها

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن علت اینکه شبهه را شبهه نامیده ان بیان مى کند


 خطبه : 39

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 40

 و من کلام له ع فِی الْخَوارِج لَما سَمع قولهم ((لا حکم إ لا لله )) قَالَ ع :

 سخنى از آن حضرت (ع ) وقتى شنید که خوارج مى گویند، ((لا حکم الا للّه )) فرمود:


 خطبه : 41

 و من خطبة له ع و فیها ینهى عن الغدر و یحذر منه

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن نهى مى کند از مکر و حیله


 خطبه : 42

 و من خطبه له ع و فیه یحذر من اتباع الهوى و طول الامل فی الدنیا

 سخنى از آن حضرت (ع ) که در آن از تبعیت هواى نفس و درازى آرزو مردم را بر حذر مى دارد


 کلام : 43

 و من کلام له ع وَ قَدْ اءشارَ عَلَیهِ اءَصْحابه بالاستعداد لِحَرباءَهْل الشامِ بَعْد إ رساله جَریر بْنِ عَبْدالله البَجَلی إ لى مُعاویة :

 سخنى از آن حضرت (ع ) پس از آنکه ، جریر ابن عبد الله البجلى را به سفارت نزد معاویهفرستاد، اصحابش اشارت کردند که براى نبرد با مردم شام مهیا شود، فرمود:


 کلام : 44

 و من کلام له ع لَما هَرَبَ مَصْقِلة بْنَ هَبیرةَ الشیبانی إ لى مُعاویةَ، وَ کانَ قَدْ ابْتاعَ سَبی بنیناجِیة مِن عامِل اءمیر المؤ منین علیه السلام وَ اءعْتقهم ، فَلَما طالِبهبِالمال خاسَّ بِه وَ هَرْب إ لى الشام :

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که مصقلة ابن هبیره شیبانى ، اسیران بنى ناجیه را ازعامل امیرالمؤ منین خرید و آزاد کرد و چون على (ع ) بهاى آن مطالبه نمود، مصقله نزد معاویهگریخت و على (ع ) درباره آن فرمود:


 خطبه : 45

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 46

 و من کلام له ع عِنْدَ عَزمه عَلى الْمَسیر إ لى الْشام :

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که به قصد شام سفر مى کرد:


 کلام : 47

 و من کلام له ع فِی ذِکْر الکوفة

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره کوفه :


 خطبه : 48

 و من خطبة له ع عِنْدَ الْمَسیر إ لى الشام :

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) هنگامى که عزم سفر شام داشت :


 خطبه : 49

 و من خطبة له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 کلام :50

 و من کلام له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 51

 و من خطبة له ع لَما غَلَبَ اءَصْحاب مُعاویة اءصحابه ع عَلى شریعة الْفرات بِصَفین وَمَنْعوهم الْماء:

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که یاران معاویه در صفین بر آب فرات غلبه یافتند و آب رابه روى اصحاب او بستند:


 خطبه : 52

 و من خطبة له ع وَ قَدْ تَقَدَّم مُخْتارَها بِروایة وَ نَذَکِّرها هاهُنا بِروایة اُخرى لِتَغایر الرَوایتَین :

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) گزیده اى از این خطبه را پیش از این آوردیم . در اینجا، روایتدیگرى از آن را مى آوریم .زیرا میان دو روایت تفاوتهایى است :


 خطبه : 53

 و من خطبة له ع فِى ذِکْر الْبَیعة :

 سخنى از آن حضرت (ع ) در ذکر بیعت :


 کلام : 54

 و من کلام له ع وَ قَدْ استبطاء اءَصْحابه إ ذنه لَهُمْ فِیالْقِتال بِصفّین :

 سخنى از آن حضرت (ع )، یاران على (ع ) مى گفتند، که چرا در نبرد صفین درنگ مى کند و بهآنان اجازت جنگ نمى دهد. و او در پاسخ چنین گفت :


 کلام : 55

 و من کلام له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 کلام : 56

 و من کلام له ع لاءصْحابه :

 سخنى از آن حضرت (ع ) در خطاب به اصحاب خود:


 کلام : 57

 و من کلام له ع کلم بِه الْخَوارِج :

 سخنى از آن حضرت (ع ) در باب خوارج :


 کلام : 58

 و قال ع لَما عَزْم عَلى حَرْبِ الخَوارج وَ قیلَ لَه : إ نَ القوَمَ عبروا جَسر النَهْرَوان :

 آن حضرت فرمود: هنگامى که آهنگ جنگ با خوارج داشت به او گفتند که ایشان ازپل نهروان گذشته اند:


 کلام : 59

 و قال ع لِما قَتَل الخَوارج فَقیلَ لَه : یا اءمیرالمؤ منین هلک القوم باءجمعهم :

 و آن حضرت فرمود: هنگامى که همه خوارج کشته شدند و او را گفتند، یا امیرالمؤ منین ، همه آنقوم طعمه تیغ هلاکت گردیدند، فرمود:

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی