منتظران حضرت مهدی علیه السلام


 کلام :121

 و من کلام له ع قالَهُ لِلْخَوارِجِ، وَ قَدْ خَرَجَ إِلَى مُعَسْکَرِهِمْ وَ هُمْ مُقِیمُونَ عَلَى إِنْکَارِ الْحُکُومَةِ

 سخنى از آن حضرت (ع ) این سخن خطاب به خوارج است ، هنگامى که به لشکرگاهشان رفتهبود و آنان ، همچنان ، در مورد حکمیت خرده مى گرفتند.


 کلام : 122

 و من کلام له ع قالَهُ لا صْحابِهِ فِی ساعَةِ الْحَرْبِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) به اصحاب خود در عرصه پیکار فرمود:


 کلام : 123

 و من کلام له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 کلام : 124

 و من کلام له ع فِی حَثِّ اءَصْحابِهِ عَلَى الْقِتالِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در برانگیختن اصحابش به جهاد:


 کلام :125

 و من کلام له ع فِى مَعْنى الْخَوارِج لَمَا اءَنْکَرُوا تَحْکِیمَ الرَّجالِ، وَ یذُمُّ فِیه اءَصْحابَهُ فِىالتَّحْکِیمِ، فَقالَ عَلَیهِالسَّلامُ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره خوارج . هنگامى که حکمیت مردان را منکر شدند. اینک اصحابش رانکوهش مى کند.


 کلام : 126

 و من کلام له ع لَمَّا عُوتِبَ عَلى التَّسوِیةَ فی الْعَطاءِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که او را مورد عتاب قرار دادند که چرا عطایا را به تساوىتقسیم مى کند.


 کلام : 127

 و من کلام له ع لِلْخَوارِجِ اءَیضا

 سخنى از آن حضرت (ع ) خطاب به خوارج


 کلام : 128

 و من کلام له ع فِیما یخْبِرُ بِهِ عَنِ الْمَلاحِمِ بِالْبَصْرَةِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) از حوادث شگرف بصره خبر مى دهد:


 خطبه : 129

 و من خطبة له ع فِی ذِکْرِ الْمَکاییلِ وَالْمَوازِینِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) درباره پیمانه ها و ترازوها:


 کلام : 130

 و من کلام له ع لا بِی ذَرٍ، رَحِمَهُ اللَهُ، لَمَا اءُخْرِجَ إ لَى الرَّبَذَةِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در خطاب به ابوذر، رحمه الله ، هنگامى که عثمان او را به ربذهتبعید کرد:


 کلام : 131

 و من کلام له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 132

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 133

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 134

 و من کلام له ع وَ قَدْ شاوَرَهُ عُمَرُ بْنُ الْخَطَابِ فی الْخُرُوج إ لى غَزْوِ الرَّومِ بِنَفْسِهِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) عمر براى اینکه خود به نبرد رومیان رود با او مشورت کرد و على (ع) فرمود:


 کلام : 135

 و من کلام له ع وَ قَدْ وَقَعتْ مُشاجَرَةُ بَینَهُ وَ بَینَ عُثْمانَ، فَقالَالْمُغِیرَةُ بْنَ الاَْخْنَس لِعُثْمانَ:اءَنَااءَکْفِیکَهُ، فَقالَ عَلى عَلَیهِ السَّلامُ لِلْمُغِیرَةِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ). روزى میان او و عثمان مشاجره اى در گرفت . مغیرة بن اخنس ، که درآنجا بود، به عثمان گفت من تو را در برابر او بسنده ام و امیرالمؤ منین مغیره را فرمود:


 کلام : 136

 و من کلام له ع فی اءمر البیعة

 سخنى از آن حضرت (ع ) در مورد بیعت


 کلام : 137

 و من کلام له ع فى مَعْنى طَلْحَةَ وَ الزُبَیرِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره طلحه و زبیر:


 خطبه : 138

 و من خطبة له ع یومِئُ فِیها إ لى ذِکْرِ الْمَلاحِمِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در آن به حوادث بزرگ اشارت دارد:


 کلام : 139

 و من کلام له ع فی وَقْتِ الشُّورى :

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگام شورا:


 کلام : 140

 و من کلام له ع فی النَهْی عَنْ غِیبةِ النَّاسِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در نهى از غیبت مردم :


 کلام : 141

 و من کلام له ع فى النهى عن سماع الغیبة و فى الفرق بین الحق والباطل

 سخنى از آن حضرت (ع ) در نهى از شنیدن غیبت و فرق میان حق وباطل


 کلام : 142

 و من کلام له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 143

 و من خطبة له ع فی الاْسْتِسْقاءِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در طلب باران :


 خطبه : 144

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 145

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 146

 و من کلام له ع لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَابِ وَ قَدِ اسْتَشارَهُ عمر بن الخطاب فِی الشُخُوصِ لِقِتالِالْفُرْسِ بِنَفْسِهِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) به عمر بن الخطاب گفت هنگامى ، که با او مشورت کرد، که خود بهجنگ ایرانیان برود:


 خطبه : 147

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 148

 و من کلام له ع فِی ذِکْرِ اءَهْلِ الْبَصرَةِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره مردم بصره :


 کلام : 149

 و من کلام له ع قَبْلَ مَوْتِهِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) پیش از وفاتش :


 خطبه : 150

 و من خطبة له ع یومِىٌٍّ فِیها إ لَى اءلْمَلاحِمِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) به حوادث بزرگ اشارت دارد:


 خطبه : 151

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 152

 و من خطبة له ع فى صفات اللّه جل جلاله و صفات اءئمة الدین

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در صفات خداوند و امامن دین


 خطبه : 153

 و من خطبة له ع یذکر فیها فضائلاءهل البیت

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن از فضائلاهل بیت مى فرماید


 خطبه : 154

 و من خطبة له ع یذْکُرُ فِیها بَدِیعَ خِلْقَةِ الْخُفَاشِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در آن آفرینش بدیع خفاش را بیان مى کند:


 کلام : 155

 و من کلام له ع خاطَبَ بِهِ اءَهْلَ الْبَصرَةِ عَلى جَهَةِ اقْتِصاصِ الْملاحِمِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) خطاب به مردم بصره و در آن از پیش آمدهاى سخت حکایت کند:


 خطبه : 156

 و من خطبة له ع یحث الناس على التقوى

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن مردم را به پرهیزگارى مى خواند


 خطبه : 157

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 158

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 159

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 160

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 161

 و من کلام له ع لِبَعْضِ اءَصْحابِهِ وَ قَدْ سَاءَلَهُ کَیفَ دَفَعکُمْ قَوْمُکُمْ عَنْ هذَا الْمَقامِ وَ اءَنْتُمْ اءَحَقُبِهِ؟ فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) به یکى از اصحابش که از او پرسید: چگونه قومتان شما را از اینمقام (یعنى خلافت ) باز داشتند، در حالى که ، از دیگران سزاوارتر بدان بودید؟ چنین پاسخداد:


 خطبه : 162

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 163

 و من کلام له ع لَمّا اجْتَمَعَ النّاسُ اِلَیهِ وَ شَکَوْا ما نَقْمُوهُ عَلى عُثْمانَ، وَ سَاءَلُوهُ مُخاطَبَهُ عَنْهُمْوَاسْتَعتابَهُ لَهُمْ، فَدْخَلَ ع عَلى عُثْمانَ فَقالَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که مردم نزد او گرد آمدند و، در آنچه از عثمان ناپسندشانافتاده بود، به وى شکایت کردند و خواستند که از سوى آنها با عثمان سخن گوید و بخواهدتا خشنودشان سازد، نزد عثمان شد و چنین گفت :


 خطبه : 164

 و من خطبة له ع یذْکُرُ فِیها عَجِیبَ خِلْقَةِ الطاوُوسِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در آن به ذکر آفرینش شگفت طاووس مى پردازد:


 خطبه : 165

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 166

 و من خطبة له ع فی اءَوِّلِ خِلافَتِه :

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در آغاز خلافتش فرمود:


 کلام : 167

 و من کلام له ع بَعْدَ ما بُویعَ بِالْخِلافَةِ، وَ قَدْ قالَ لَهُ قَومْ مِنَ الصَّحابَةِ لَوْ عاقَبْتَ قَوْمامِمَّناءَجْلَبَ عَلى عُثْمانِ؟ فَقَالِ عَلَیهِالسَّلامُ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) پس از آنکه به خلافت با او بیعت کردند، جمعى از صحابه او راگفتند، چه شود اگر کسانى را که بر عثمان شوریدند، کیفر دهى ؟ على (ع ) فرمود:


 خطبه : 168

 و من خطبة له ع عِندَ مَسِیرِ اءصْحابِ الْجَمَلِ إ لَى الْبَصْرَةِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) هنگام رهسپار شدن اصحابجمل به بصره :


 کلام : 169

 َابِ الْجَمَلِ لِتَزُولَ الشُّبْهَةُ مِنْ نُفُوسِهِمْ، فَبَینَ لَهُ، ع ، مِنْ اءَمْرِهِ مَعَهُمْ مَا عَلِمَ بِهِ اءَنَّهُ عَلَى الْحَقِّ، ثُمَّ قَالَ لَهُ: بَایعْ، فَقَالَ: إِنِّی رَسُولُ قَوْمٍ وَ لاَ اءُحْدِثُ حَدَثا حَتَّى اءَرْجِعَ إِلَیهِمْ، فَقَالَ ع

 سخنى از آن حضرت (ع ) روى سخن با یکى از عربهاست ، هنگامى که ، امام (ع ) به بصرهنزدیک شد، مردم بصره ، عربى را نزد او فرستادند تا حقیقت حالش را با اصحابجمل معلوم دارد، مگر شبهه از دلشان برود. على (ع ) حقیقت کار خود را با آن مردم آنچنان بیانکرد که آن مرد دریافت که حق با اوست . پس ، على (ع ) او را گفت بیعت کن . آن مرد گفت که منفرستاده قومى هستم ، کارى نخواهم کرد تا نزد آنان بازگردم . على (ع ) او را گفت :


 کلام : 170

 و من کلام له ع لَمَا عَزَمَ عَلى لِقاءِ اءلْقَوْم بِصِفِّینَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که عزم نبرد آن قوم را در صفین داشت :


 خطبه : 171

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 172

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 173

 و من کلام له ع فِی مَعْنى طَلْحَةَ بْنِ عُبَیدِ اللّهِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره طلحة بن عبید الله :


 خطبه : 174

 من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 175

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 176

 و من کلام له ع فِى مَعْنَى الْحَکَمَینِ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در باب آن دو حکم :


 خطبه : 177

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 178

 و من کلام له ع وَ قَدْ سَاءَلَهُ ذِعْلِبُ الْیمَانِی فَقَالَ: هَلْ رَاءَیتَرَبَّکَ یا اءَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ فَقَالَع :

 سخنى از آن حضرت (ع ) ذعلب یمانى از او پرسید: ((یا امیرالمؤ منین آیا پروردگارت را دیدهاى ؟)) على (ع ) فرمود:


 خطبه : 179

 و من خطبة له ع فِی ذَمَّ اءَصْحابِهِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در نکوهش یارانش :

منبع:اوینی

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی