منتظران حضرت مهدی علیه السلام

دنبال این باشیم که خدا چه می خواهد.

انسانی که درک کند خود فقر محض و خداوند دارائی محض است، آن وقت در خانه هر کس و ناکسی نمی رود و از هر کس و ناکسی هم نمی ترسد؛ الاّ خدا، چرا که همه، بنده خداو فقیر اویند. همان گونه که خداوند متعال فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»1 مال، آبرو، پست، مقام و … ، امانت های دو روزه ای هستند که در زمان مناسب، صاحبش آن را پس می گیرد، واز همین اعتبارات ظاهری هم چیزی باقی نمی ماند؛ همان طور که برای قبلی ها چیزی نماند.

اگر مبنای کار و زندگی، همه اش خدا باشد، آن وقت همه چیز درست می شود و دیگر در خانواده مشکلی نخواهیم داشت! درجامعه بدی نخواهد بود… .

امام خمینی (ره) محکم قیامت را باور داشت. همان روزهای اول انقلاب و بعد در زمان جنگ، امام به رزمنده ها یاد دادند که برای خدا بروید و توجه داشته باشید که در این راه اگر شکست بخورید، پیروزید و اگر هم پیروز شوید، پیروزید. چون به وظیفه عمل کرده ایم؛ ولی صدام، فرعون و همه طواغیت، اگر به ظاهر پیروز هم شوند، شکست خورده اند چون برای خدا کار نکردند!

من وشما هم همین طور هستیم. حتماً در این مسابقه ها و بازی زندگی، برنده و بازنده ای هست؛ برنده کسی است که به وظیفه اش عمل کند؛ پس دنبال این باشیم که خدا چه می خواهد! و در این مسیر، با دیگر افراد، باید خود را میزان قرار داد که حضرت مولی الموحدین (علیه السلام) فرمود:"إجعَل نَفسَکَ مِیزاناً فِیمَا بَینَکَ وبَینَ غَیرِکَ!"2 خودت را جای او بگذار، خود را میان خویش و دیگری میزان قرار ده! پس آن چه را برای خود دوست می داری، برای غیر خود نیز دوست داشته باش! و آن چه را برای خود خوش نداری، برای دیگری نیز خوش مدار؛ ستم نکن چنان که دوست نداری به تو ستم شود؛ و نیکی کن چنان که دوست داری به تو نیکی کنند!

 اگردوست داری خانمت و دیگر مردم شما را دوست داشته باشند!!! دوستشان داشته باش!

اگردوست داری همسرت و این و آن، آبرویت را حفظ کنند!!! آبرویشان را حفظ کن!

اگر دوست داری آن ها با دیانت و امانت نسبت به شما باشند!!! نسبت به آن ها با دیانت و امانت باش!

آن چه که امروز همه ما را دور هم جمع کرده است ادای ادب و احترام به ساحت بزرگ مردی است که یقین داریم خوب زندگی کرد، درست عمل کرد. آن عزیز، فقیهی عادل و عارفی زاهد بود، او شجاعی غیور و خداخواه بود که به ما آموخت که چگونه جلوی استکبار جهانی، شیاطین و طاغوت بایستیم. او به ما آموخت که استکبار و شیاطین به این بزرگی هم که تبلیغ می کنند نیستند. ما باید آن را بزرگ نکنیم، ولی دشمنش بداریم. «إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا»3 شیطان دشمن شماست، پس او ر ادشمن بگیرید. او ایستاد و ایستادگی کرد. او در برابر نفس خود و هر نفسانیّتی پای مردی کرد تا که به آرامش نهائی که اطمینان الهی بود رسید. «أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ * الَّذِینَ آمَنُواْ وَکَانُواْ یَتَّقُونَ»4 اهل تقوا کسانی هستند که به مقام ولایت راه یافته اند تا آن جا که نه از گذشته غصه ای دارند و نه از آینده ترسی دارند.

از ویژگی های امام (ره) این بود که بسیار خودشناس بودند. شیطان به ایشان تسلّط نمی یافت و او همه چیز را برای خدا می دید؛ و می دانست که از خود هیچ ندارد.

گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در شهرستان تربت جام (14/3/89)

—————–

پی نوشت ها:

1. فاطر، آیه 15

2. نهج البلاغه، نامه به مالک اشتر

3. فاطر، آیه6

4. یونس62و63

پایگاه فرهنگی هنری تکناز


نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی