منتظران حضرت مهدی علیه السلام


 کلام : 61

 و من کلام له ع لَما خَوف مِن الغَیلَة :

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که او را از ناگهان کشته شدن هشدار دادند:


 خطبه : 62

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 63

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 64

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام : 65

 و من کلام له ع کانَ یقُوُله لِاءَصحابه فِى بِعْضِ اءَیام صفِّینَ:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در یکى از روزهاى جنگ صفین به اصحاب خود چنین فرمود:



 کلام : 66

 اءَنصارِ، قَالُوا: لَمَّا انْتَهَتْ إِلَى اءَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع اءَنْبَاءُ السَّقِیفَةِ بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلّى اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِه قَالَ: مَا قَالَتِ الْاءَنْصَارُ؟ قَالُوا: قَالَتْ: مِنَّا اءَمِیرٌ وَ مِنْکُمْ اءَمِیرٌ قَالَ ع

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره انصار: پس از وفات رسول الله (صلى اللّه علیه و آله ) چون اخبار سقیفه به امیرالمؤ منین (ع ) رسید، پرسید انصار چه گفتند گفتند انصار گفته اند، که امیرى از ما و امیرى از شما.على (ع ) فرمود:



 کلام : 67

 و من کلام له ع لَما قُلّد مُحَمّد بْنَ اءبی بَکْرِ مصر فملکت عَلیه وَقتل :

 سخنى از آن حضرت (ع ) هنگامى که ، محمد بن ابى بکر را فرمانرواى مصر نمود و بر اوشوریدند و مصر را از کفش به درآوردند و خودش را کشتند،


 فرمود:

 کلام : 68

 و من کلام له ع فِى ذَمّ اءصحابه :

 سخنى از آن حضرت (ع ) در نکوهش اصحابش :


 کلام : 69

 و قال ع فِی سِحرة الیوم الْذی ضُرِبَ فِیه :

 آن حضرت در سحرگاه روزى که ضربتش زدند فرمود :


 خطبه : 70

 و من خطبة له ع فِی ذَم اءَهْل الْعَراق :

 سخنى از آن حضرت (ع ) در نکوهش مردم عراق :


 خطبه : 71

 و من خطبة له ع عِلْمُ فِیها الناس الصَلاة عَلى النَبی ص :

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در آن به مردم آموخته است که چگونه بر پیامبر (ص ) درودفرستند:


 کلام : 72

 ة ، قَالُوا: اءُخِذَ مَرْوَانُ بْنُ الْحَکَمِ اءَسِیرا یوْمَ الْجَمَلِ فَاسْتَشْفَعَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ ع إ لَى اءَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فَکَلَّمَاهُ فِیهِ، فَخَلَّى سَبِیلَهُ، فَقالا لَهُ: یبَایعُکَ یا اءَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ فَقالَ ع :

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره مروان بن حکم در بصره ، مروان بن حکم در جنگجمل اسیر شد. امام حسن و امام حسین (ع )، نزد امیرالمؤ منین شفاعتش کردند و على (ع ) از بنداسارت آزادش نمود. پدر را گفتند یا امیرالمؤ منین ، مروان با تو بیعت نمى کند على (ع ) درپاسخ آن دو چنین فرمود:


 خطبه : 73

 و من خطبة له ع لِما عَزَموا عَلى بَیعَة عُثْمان :

 سخنى از آن حضرت (ع ) چون دیگران آهنگ بیعت با عثمان نمودند:


 کلام : 74

 و من کلام له ع لَما بَلَغَه اتهام بَنی اءمیة له بِالْمُشارکة فِی دَمِّ عُثْمان :

 سخنى از آن حضرت (ع ) وقتى که شنید بنى امیه او را به شرکت درقتل عثمان متهم مى کنند:


 خطبه : 75

 و من خطبة له ع فی الحث على العمل الصالح

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن مردم را بهعمل صالح ترغیب مى کند


 کلام : 76

 و من کلام له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 کلام : 77

 من کلمات کان ع یدْعُو بها:

 از سخنان آن حضرت (ع ) در دعا:


 کلام : 78

 و من کلام له ع قالَهُ لِبَعْضِ اءَصْحابه لِما عِزْمِ عَلَى الْمَسیر إ لى الخَوارج ، وَ قَدْ قالَ له : یااءمیرالمؤ منین إ ن سَرت فِی هَذا الْوَقت ، خَشیت اءَن لا تَظْفر بِمُرادک ، مِنْ طریق عِلم النُجوم .فَقَالَ ع :

 سخنى از آن حضرت (ع ) آنگاه ، که آهنگ خوارج کرد، یکى از اصحابش او را گفت اى امیرالمؤ منینبه شهادت علم نجوم ، اگر در این ساعت حرکت کنى مى ترسم که به مراد خویش نرسى . على(ع ) در پاسخ او فرمود:


 خطبه : 79

 و من خطبة له ع بَعْدَ فَراغَه مِن حَرْب الجَمل

 سخنى از آن حضرت (ع ) پس از فراغت از جنگ جمل


 کلام : 80

 و من کلام له ع فی الزهد

 سخنى از آن حضرت (ع ) در زهد


 کلام : 81

 و من کلام له ع فِی صِفة الدُنیا:

 سخنى از آن حضرت (ع ) در نکوهش دنیا


 خطبه : 82

 و من خطبة له ع وَ تَسْمى الغراء وَ هِی الخُطْبَة العَجیبَة

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) آن را خطبه غرّاء نامیده اند که از خطبه هاى شگفت انگیز آن حضرت(ع ) است


 خطبه : 83

 و من خطبة له ع فِی ذِکر عمرو بْن العاص

 سخنى از آن حضرت (ع ) درباره عمرو بن عاص


 خطبه : 84

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 85

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 86

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 87

 وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیهِ السَّلامُ

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 88

 و من خطبة له علیه السلام

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 89

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 90

 و من خطبة له ع تَعْرِف بِخطبة الا شباح وَ هِی مِن جَلائِل خُطْبَه وَ کانَسائِل سَاءَلَهُ اءَنْ یصِفْ الله لَهُ حَتى کَانَّه یراه عَیانا فَغَضَبُ لذلِک .

 خطبه اى از آن حضرت (ع )، این خطبه به خطبه اشباح معروف است . و از خطبه هاىجلیل و گرانقدر اوست . کسى از اوخواست که خدا را برایش ‍ توصیف کند، آنسان که گویى اورا به چشم مى بیند. امیرالمؤ منین از این سخن خشمگین شد.


 کلام : 91

 و من کلام له ع لَمَا اُرِیدَ عَلَى الْبَیعَةِ بَعْدِ قَتِل عُثْمانَ

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) پس از کشته شدن عثمان که خواستند با او بیعت کنند:


 خطبه : 92

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 93

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 94

 و من خطبة له ع

 از خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 95

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 96

 و من خطبة له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 کلام : 97

 و من کلام له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 98

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 99

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 100

 و من خطبة له ع تَشْتَمِلُ عَلى ذِکُرِ الْمَلاحِمِ

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) مشتمل بر پیشگوییهایى


 خطبه : 101

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در همین باب :


 خطبه : 102

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 103

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) ،گزیده اى از آن را که با این روایت متفاوت است پیش از این آوردیم .


 خطبه : 104

 و من خطبة له ع

 از خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 105

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 کلام :106

 و من کلام له ع فِی بَعضِ اءَیامِ صِفَینَ

 سخنى از آن حضرت (ع ) در یکى از روزهاى صفین :


 خطبه : 107

 و من خطبة له ع وَ هِىٍَّ مِنْ خُطَبِ الْمَلاحِمِ

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در این خطبه از وقوع پیشامدهاى بزرگ یاد مى کند


 خطبه : 108

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 109

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 110

 و من خطبة له ع

 خطبه اى از آن حضرت (ع )


 خطبه : 111

 و من خطبة له ع ذَکَرَ فِیها مَلَکَ الْمَوْتِ ع وَ تَوَفِّیةُ اءلاءنفُسَ:

 از خطبه اى از آن حضرت (ع ) در آن از ملک الموت یاد کرده و گرفتن او جانها را:


 خطبه : 112

 و من خطبة له ع فی ذم الدنیا

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در نکوهش دنیا


 خطبه : 113

 و من خطبة له ع و فیها مواعظ للناس

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن پندهائى براى مردم است


 خطبه : 114

 و من خطبة له ع فِی الاْستِسقاءِ:

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) در طلب باران


 خطبه : 115

 و من خطبة له ع و فیها ینصح اءصحابه

 خطبه اى از آن حضرت (ع ) که در آن یارانش را نصیحت مى کند


 خطبه : 116

 و من کلام له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )


 کلام : 117

 و من کلام له ع فى الصالحین من اءصحابه

 سخنى از آن حضرت (ع ) در باره یاران خوبش


 کلام : 118

 و من کلام له ع وَ قَدْ جَمَعَ النَاسَ وَ حَضَّهُمْ عَلَى الْجِهادِ فَسَکَتُوا مَلِیا، فَقَالَ ع :

 سخنى از آن حضرت (ع ) در حالیکه مردم را گرد آورده بود و به جهاد تحریض مى کرد. و آنان، همچنان ، مهر سکوت بر لب ، پاسخى نمى دادند. به آنها فرمود:


 کلام : 119

 و من کلام له ع

 سخنى از آن حضرت (ع )

منبع:اوینی

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی